۶.۱۶.۱۳۸۸

پیام دکتر نظمی به مناسبت گرامیداشت سردار غیور ترک ، بابک

به مناسبت گرامیداشت سالانه سردار غیور ترک، بابک – تیرماه 1388

ملت بزرگ و تاریخ ساز ترک

بابک خرمدین قهرمان تاریخ ترکان ایران، و سردار دلیری بود که با "ظلم وظالم" و با "تجاوز و متجاوز" مبارزه کرد، تا " ملت و سرزمینِ" اباء و اجدادی عصر خویش را از قهرِ قهاران، جبر جباران، و تجاوز متجاوزان، نجات دهد. او، سرانجام نیز، با قبولِ افتخارِ شهادت، خون خود و یارانش را تقدیم ملت بزرگ خویش کرد. روحشان شاد، و راه مقدسشان مستدام باد.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و نام این سردار مبارز، فرصت را مغتنم شمرده یادآوری چند نقطه ضروری را به محضر ملت بزرگِ ترکانِ ایران، بویژه خطه مبارز آذربایجان، بر خود وظیفه میدانم:
آنچه امروزه ملت بزرگ ترک در ایران شدیدا به آن نیاز دارد، اتحاد و یکپارچگی تمامى اقشار ملت ترک در کشور، و همچنین اتحاد و همدلی تمام سلایق و تفکرات بر محورِ "هویت طلبیِ ترک" است. این وظیفه ای است خطیر بر عهد عموم ملت، اعم از زن و مرد و پیر و جوان، بویژه اهلِ قلم و صاحبانِ کلام، که این مهم را به منصه ظهور برسانند.
زبان هرملت، اساسِ فرهنگ، و از همه مهمتر ضامن هویت و بقاء آن ملت است. امروزه در ایران به ویژه خطه آذربایجان، بر عموم ملت ترک، علی الخصوص بر علما، دانشگاهیان، بازاریان، و جوانان، فریضه ای واجب است که، در رسمی کردن زبان ترکی در سراسر مناطق ترک نشین ایران به طرق مختلفِ مدنی و معقول تلاش نمایند.
به گواهی تاریخ، سرزمین ایران میراث اباء و اجدادِ ملل ترک است و در هر عصری ترکان ایران برای بقاء حاكميت وهويت خويش جانفشانیها کرده اند. از وجب به وجب خاک ایران، بوی خون جوانان و شهیدان ملت بزرگ ترک بمشام میرسد، تاریخ گواه این مدعاست. لذا بر فرد فرد ملت بزرگ ترک ایران حق است که میراث دار اجداد، و حافظ محصول، و حرمت دارِ خون شهدای خویش باشند.
به قضاوتِ تاریخ، ملت ترک، ملتی مدنی و مدنیت ساز بوده است. در این راستاست که تمامی فعالیتهای اجتمایی ملت بزرگ ترک، اعم از تجمعات، مراسم، اعتراضات، میبایست در چهارچوب، اصولِ مدنی، دموکراسی و حقوق بشر باشد.
سرافراز باد ملت بزرگ و تاريخ ساز ترک
عزيزيم وطن ياخشى گئيمه يه كتان ياخشي
گزمه يه غريب اؤلكه اؤلمه يه وطن ياخشى

علی رضا – نظمی افشار
11 / 4 / 1388 -
کالیفرنیا . آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: